EMIR raportointi

Vuonna 2009 G20-ryhmä sitoutui toteuttamaan uudistuksia, joiden tavoitteena oli lisätä avoimuutta ja vähentää vastapuoliriskiä OTC-johdannaismarkkinoilla vastauksena vuoden 2008 finanssikriisiin. EU:n alueella suurin osa näistä sitoumuksista pannaan täytäntöön Euroopan markkinarakenneasetuksella (European market infrastructure regulation, joka tuli voimaan 16. elokuuta 2012. Voit täyttää raportointivelvoitteesi Interactive Brokersin (IB) tarjoaman delegoidun raportointipalvelun kautta.

EMIR-asetuksen soveltamisalaan kuuluvat rahoitusvälineet ja omaisuusluokat

OTC- ja pörssilistatut johdannaiset seuraavissa omaisuusluokissa: luotto-, korko-, osake-, hyödyke- ja valuuttajohdannaiset. Raportointivelvollisuus ei koske pörssilistattuja warrantteja.

EMIR-raportointivelvollisuuden piiriin kuuluvat yhteisöt

Raportointivelvollisuus koskee yleisesti kaikkia EU:ssa toimivia vastapuolia, lukuun ottamatta luonnollisia henkilöitä. Velvollisuus soveltuu seuraaviin:

  • Finanssialalla toimiva vastapuoli (eng. Financial Counterparties (“FC”))
  • Määrityskynnyksen ylittävät finanssialan ulkopuoliset vastapuolet (eng. Non-financial counterparties above the clearing threshold (“NFC+”))
  • Määrityskynnyksen alittavat finanssialan ulkopuoliset vastapuolet (eng. Non-financial counterparties below the clearing threshold (“NFC-“))
  • EU:n ulkopuoliset kolmansien maiden yhteisöt (eng. TCE) tietyin rajoitetuin edellytyksin

Raportointivelvoitteet koskevat periaatteessa kaikkia EU:ssa toimivia yhteisöjä, jotka ovat tehneet johdannaissopimuksen.


Finanssialalla toimivat vastapuolet (“FC”): näihin kuuluvat pankit, sijoituspalveluyritykset, luottolaitokset, vakuutusyhtiöt, UCITS-rahastot, eläkejärjestelmät sekä vaihtoehtoiset sijoitusrahastot (AIF), jotka ovat vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajien (AIFM) hallinnoimia. Vaihtoehtoinen sijoitusrahasto voi olla “FC” vain, jos sen hoitajalla on toimilupa, joka täyttää vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun direktiivin vaatimukset (eng. Alternative Investment Fund Managers Directive (“AIFMD”)). Näin ollen EU:n ulkopuoliset rahastot voivat myös kuulua EMIR-raportointivaatimusten piiriin.

Finanssialan ulkopuoliset vastapuolet (“NFC”): NFC määritellään EU:ssa toimivaksi vastapuoleksi, joka ei kuulu rahoitusalan vastapuolten (“FC”) tai keskusvastapuolten (“CCP”), kuten selvitysyhteisöjen, piiriin. NFC:llä on vähemmän velvoitteita kuin FC:llä. Jos NFC kuitenkin ylittää määrityskynnyksen, siitä tulee NFC+, jolloin siihen sovelletaan lähes samoja velvoitteita kuin FC:hen, mukaan lukien vakuus- ja arvostusraportointi. Määrityskynnyksen alittavia NFC:iä kutsutaan nimikkeellä NFC-. Käytännössä kaikki muut kuin luonnolliset henkilöt (esimerkiksi yksityishenkilö tai yhteistiliä ylläpitävät yksityishenkilöt) määritellään NFC-:seksi, joihin sovelletaan raportointivelvollisuutta.

IB:n tarjoamat palvelut

Kuten edellä todettiin, sekä FC:n että NFC:n on ilmoitettava tiedot transaktioistaan (sekä OTC- että ETD-transaktiot) valtuutetuille kauppatietorekistereille. Tämä velvollisuus voidaan täyttää joko suoraan kauppatietorekisterin kautta tai ulkoistamalla raportoinnin operatiiviset toimet vastapuolelle tai kolmannelle osapuolelle, joka hoitaa raportoinnin heidän puolestaan.

Interactive Brokers pyrkii helpottamaan LEI-tunnusten myöntämistä ja tarjoamaan asiakkailleen ulkoistettua raportointia niille transaktioille, joita se toteuttaa ja selvittää, edellyttäen asiakkaan suostumusta ja siltä osin kuin se on mahdollista operatiivisesta, oikeudellisesta ja sääntelyn näkökulmasta.

Jos olet EMIR-raportointivelvollinen, voit kirjautua tilinhallintaan ja hakea LEI-tunnusta sekä ulkoistaa raportointisi Interactive Brokersille.

IB aikoo sisällyttää arvostusraportoinnin, mutta vain siinä määrin ja niin kauan kuin se on Interactive Brokersin näkökulmasta oikeudellisesti ja sääntelyllisesti sallittua, ja jos vastapuolelta edellytetään tätä (eli tapauksissa, joissa vastapuoli on FC tai NFC+).

Edellytyksenä on kuitenkin se, että Interactive Brokers käyttää omaa kauppojen arvostustaan raportointitarkoituksiin.

EMIR-raportoinnin ulkoistaminen

EMIR mahdollistaa molemmille vastapuolille raportoinnin ulkoistamisen kolmannen osapuolen tehtäväksi.

Mikäli vastapuoli tai keskusvastapuoli ulkoistaa raportoinnin kolmannelle osapuolelle, se on silti viime kädessä vastuussa raportointivelvoitteen noudattamisesta. Tämän vuoksi vastapuolen tai keskusvastapuolen on varmistettava, että kolmas osapuoli, jolle raportointi on ulkoistettu, raportoi oikein. Välittäjillä ja jälleenmyyjillä ei ole raportointivelvollisuutta, kun ne toimivat pelkästään asiamiehenä. Jos kaupankäynti koostuu useista transaktioista, jokainen transaktio on ilmoitettava erikseen.

RAHASTOT JA ALARAHASTOT – EMIR-asetuksen mukaiset velvoitteet koskevat myös vastapuolia, jotka voivat olla rahastoja tai alarahastoja. Rahaston tai alarahaston, joka on transaktioiden päätoteuttaja, on annettava yksityiskohtaiset tiedot luokittelustaan (FC, NFC+ tai NFC-), valtuutuksesta valtuutettuun raportointiin sekä Legal Entity Identifier (LEI) -hakemuksesta.

EMIR-asetuksen 1 artiklan 4 ja 5 kohdan mukaiset poikkeukset

EMIR-asetuksen 1 artiklan 4 ja 5 kohdassa tietyt yhteisöt on vapautettu joistakin tai kaikista EMIR-asetuksessa säädetyistä velvoitteista niiden luokittelusta riippuen. Erityisesti 1 artiklan 4 kohdan nojalla vapautetut yhteisöt ovat vapautettuja kaikista EMIR-asetuksen velvoitteista, kun taas 1 artiklan 5 kohdan nojalla vapautetut yhteisöt ovat vapautettuja kaikista velvoitteista, lukuun ottamatta edelleen voimassa olevaa ilmoitusvelvollisuutta.

EMIR-asetuksen 1 artiklan 4 ja 5 kohdan soveltamisalaan kuuluvat yhteisöt

Asetuksen 1 artiklan 4 kohtaa sovellettiin alun perin vain EU:n keskuspankkeihin, julkisen velan hoitoon osallistuvien unionin julkisyhteisöjen ja kansainvälisen selvityspankin osalta. Myöhemmin tämän poikkeuksen soveltamisalaa laajennettiin kattamaan myös Yhdysvaltojen ja Japanin keskuspankit sekä velanhoitovirastot. Komissio on ilmoittanut, että tulevaisuudessa voidaan lisätä muitakin ulkomaisia keskuspankkeja ja velanhoitovirastoja, mikäli komissio on vakuuttunut, että kyseisillä lainkäyttöalueilla on otettu käyttöön vastaava sääntely. Direktiivin 1 artiklan 5 kohdassa myönnetään poikkeus seuraaville yhteisöille:

  • Monenkeskiset kehityspankit;
  • Ei-kaupalliset julkisen sektorin yksiköt, jotka ovat keskushallinnon omistuksessa ja takaamia; ja
  • Euroopan rahoitusvakausväline ja Euroopan vakausmekanismi.

ESMAn tason 1 asetuksissa, teknisissä täytäntöönpano- ja sääntelystandardeissa ei tehdä eroa pörssilistattujen johdannaisten (ETD) ja OTC-johdannaissopimusten raportoinnin välillä.

Sopimus on yksilöitävä käyttämällä yksilöllistä tuotetunnusta. Lisäksi transaktioita varten vaaditaan yksilöllinen kaupankäyntitunnus. Jos maailmanlaajuisesti sovittua tuotetunnistejärjestelmää ei ole mahdollista toteuttaa, vaihtoehtoisina ratkaisuina voidaan käyttää kansainvälisiä arvopaperitunnuksia (ISIN), vaihtoehtoisia rahoitusvälinetunnisteita (AII) tai rahoitusvälineiden luokituskoodeja (CFI).

Kaikilla EU:n vastapuolilla, jotka käyvät kauppaa johdannaissopimuksilla, on oltava LEI-tunnus raportointivelvoitteiden täyttämiseksi. LEI-tunnusta käytetään vastapuolen tietojen yksiselitteiseen ilmoittamiseen.

LEI-tunnus on oikeushenkilöön tai oikeushenkilörakenteeseen liitetty yksilöllinen koodi, jonka avulla rahoitustapahtumien osapuolet tunnistetaan.

Lisätietoja löydät täältä: LEI-tunnus.

Huomautus
Tämä informaatio on tarkoitettu vain Interactive Brokersin selvityspalveluja käyttäville asiakkaille

Edellä esitetyt tiedot eivät ole kattavia tai tyhjentäviä, eivätkä ne myöskään muodosta asetuksen virallista tulkintaa. Kyseessä on yhteenveto ESMAn EMIR-asetuksesta ja siihen liittyvistä kauppatietorekisterin raportointivelvoitteista.

Usein kysyttyä

Interactive Brokersin käyttämä kauppatietorekisteri on Regis-TR.

Jos jokin seuraavista määrityskynnysarvoista ylittyy, vastapuoli luokitellaan NFC+:ksi. Positiot on laskettava nimellisarvona 30 päivän liukuvan keskiarvon perusteella:

  • OTC-luottojohdannaissopimusten bruttonimellisarvo on 1 miljardi euroa;
  • OTC-osakejohdannaissopimusten bruttonimellisarvo on 1 miljardi euroa;
  • OTC-korkojohdannaissopimusten bruttonimellisarvo on 3 miljardia euroa;
  • OTC-valuuttajohdannaissopimusten bruttonimellisarvo 3 miljardia euroa; ja
  • OTC-hyödykejohdannaissopimusten ja muiden kuin edellä mainittujen OTC-johdannaissopimusten bruttonimellisarvo on 3 miljardia euroa.


Jotta voidaan määrittää, onko määrityskynnys ylittynyt, NFC:n on laskettava yhteen kaikkien konserniinsa kuuluvien finanssialan ulkopuolisten yhteisöjen liiketoimet, huomioiden myös, sijaitsevatko nämä yhteisöt EU:n sisällä vai sen ulkopuolella. Laskelmasta voidaan kuitenkin jättää pois suojaus- tai treasury-tarkoituksiin tehdyt liiketoimet. ‘Suojaustapahtumilla’ tarkoitetaan tässä yhteydessä liiketoimia, joiden voidaan objektiivisesti todeta vähentävän riskejä, jotka liittyvät suoraan NFC:n tai sen konsernin kaupalliseen toimintaan tai treasury-rahoitustoimintaan.

FC:n ja NFC+:n on raportoitava:

  • Mark-to-market- tai mark-to-model-arvostukset kustakin sopimuksesta
  • Kaikkien toimitettujen vakuuksien tiedot joko transaktio- tai salkkukohtaisesti (eli silloin, kun vakuudet lasketaan sopimuskokonaisuuden nettopositioiden perusteella sen sijaan, että ne toimitettaisiin transaktiokohtaisesti)

Raportoinnin alkamispäivä on 12. helmikuuta 2014:

  • Uudet sopimukset, jotka tehdään 12. helmikuuta tai sen jälkeen, on ilmoitettava kaupankäyntipäivänä +1;
  • Sopimuksista, jotka on tehty 16. elokuuta 2012 tai sen jälkeen ja ovat edelleen avoinna 12. helmikuuta 2014, on ilmoitettava kauppatietorekisteriin viimeistään 12. helmikuuta 2014;
  • Sopimuksista, jotka on tehty ennen 16. elokuuta 2012 ja ovat edelleen avoinna 12. helmikuuta 2014, on ilmoitettava kauppatietorekisteriin viimeistään 13. toukokuuta 2014;
  • Arvostus ja vakuudet on ilmoitettava kauppatietorekisteriin 12. elokuuta 2014 mennessä;
  • Sopimukset, jotka on tehty ennen 16. elokuuta 2012, tai sopimukset, jotka on tehty 16. elokuuta 2012 tai sen jälkeen, mutta eivät ole avoinna 12. helmikuuta 2014, on ilmoitettava kauppatietorekisteriin viimeistään 12. helmikuuta 2017.

Tiedot on ilmoitettava kunkin kaupan vastapuolista (vastapuolen tiedot) sekä itse sopimuksista (yleiset tiedot).

Vastapuolta koskien on ilmoitettava 26 kohtaa, ja yleisten tietojen osalta 59 kohtaa. Nämä tiedot on esitetty ESMAn teknisten sääntelystandardien liitteen taulukoissa 1 ja 2, jotka koskevat kauppatietorekistereihin ilmoitettavia vähimmäistietoja.

Vastapuolten ja keskusvastapuolten on ilmoitettava:

  • kun sopimus tehdään
  • kun sopimusta muutetaan
  • kun sopimus päätetään


Ilmoitus on tehtävä viimeistään sopimuksen päättämisen, muuttamisen tai lopettamisen jälkeisenä arkipäivänä.

Raportointi koskee sekä OTC-johdannaisia että pörssilistattuja johdannaisia. Raportointivelvollisuus koskee kaikkia kaupan vastapuolia riippumatta niiden luokittelusta. Huomioithan:

  • Arvostusta ja vakuuksia koskeva raportointi vaaditaan vain FC:ltä ja NFC+:lta.
  • Jokainen kauppa on yleensä raportoitava molempien vastapuolten toimesta.

Lisätietoja LEI-tunnuksesta löydät täältä.

Kuinka hyödylliseksi koit tämän artikkelin?(Pakollinen)
Ei kovin hyödyllinenErittäin hyödyllinen