Parhaat vety- ja polttokenno-osakkeet 2024

Lupaavimmat osakkeet, joiden avulla sijoittajat voisivat hyötyä vety- ja polttokennoalan mahdollisesta toipumisesta vuonna 2024 ja sen jälkeen.
Kirjoittanut LYNX - Editorial team

Tässä artikkelissa

Ballard Power
ISIN: CA0585861085
|
Ticker: BLDP --- %

---
USD
---% (1D)
1 vk ---
1 kk ---
1 v ---
To the Ballard Power Stock
Vetyyn sijoittaminen
Vety- ja polttokenno-osakkeet olivat vielä äskettäin sijoittajien suosikkeja. Kuitenkin uskomattoman kuplan kaltaisen nousukauden jälkeen nämä osakkeet ovat kärsineet jyrkästä korjausliikkeestä vuodesta 2021 lähtien, ja ne ovat menettäneet 66-95 % arvostaan. Sijoittajien mieliala on vastaavasti heikentynyt merkittävästi.

Tässä artikkelissa esittelemme mielestämme 10 lupaavinta vety- ja polttokenno-osaketta. Lisäksi tarkastelemme lähemmin kolmea näistä yrityksistä: Ballard Power, Nel Asa ja PowerCell Sweden. Pohdimme myös, onko näitä osakkeita syytä jälleen ostaa.

Etsitkö välittäjää, jonka avulla voit käydä kauppaa lukemattomilla osakkeilla maailmanlaajuisesti – mukaan lukien vety- ja polttokenno-osakkeilla? Klikkaa tästä ja tutustu LYNXiin.

Vety- ja polttokenno-osakkeet: Markkinoiden odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti

Markkinatutkimusten mukaan polttokennomarkkinoiden ennustetaan kasvavan merkittävästi lähivuosina. MarketsandMarketsin mukaan maailmanlaajuisen myynnin arvioidaan kasvavan 3,3 miljardista Yhdysvaltain dollarista vuonna 2023 yli 8,7 miljardiin dollariin vuoteen 2028 mennessä, mikä tarkoittaa keskimäärin 21,7 prosentin vuotuista kasvuvauhtia. Suurin osa tästä kasvusta odotetaan tulevan autoteollisuudesta, sillä Grand View Researchin mukaan vetyajoneuvomarkkinoiden ennustetaan kasvavan huikeat 52,5 % vuodessa, nostaen markkinat 1,45 miljardista dollarista vuonna 2022 aina 36,9 miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi raskaan liikenteen, merenkulun, rautateiden ja teollisuuden alat tarjoavat polttokennoteknologialle miljardien dollarien kasvupotentiaalin lähivuosina.

Mitä vety- ja polttokenno-osakkeita kannattaa ostaa?

Useimmat puhtaasti vetyä tuottavat yritykset, eli niin sanotut “pure plays”, ovat edelleen tappiollisia johtuen korkeista tutkimus- ja kehityskustannuksista. Analyytikoiden mukaan tilanne tuskin muuttuu lähitulevaisuudessa. Myös monien pelkästään polttokennoteknologiaan keskittyvien yritysten tulos on todennäköisesti tappiollinen vielä vuosina 2024 ja 2025. Kyseessä on kuitenkin vahvasti tulevaisuuteen suuntautunut teknologia, jolla on valtava kasvupotentiaali pitkällä aikavälillä.

Lista vety- ja polttokenno-osakkeista

Loading ...
Company name ISIN Symbol Currency Last trade price Market capitalisation
Hexagon Composites ASA NO0003067902 2HX EUR 3,76 0,81
FuelCell Energy Inc US35952H6018 FCEL USD 0,23 0,13
PowerCell Sweden AB SE0006425815 PCELL EUR 3,17 0,16
Nel Asa NO0010081235 NEL EUR 0,27 0,50
Ballard Power Systems Inc. CA0585861085 BLDP USD 1,28 0,40
Cummins Inc. US2310211063 CMI USD 358,35 49,64
Plug Power Inc. US72919P2020 PLUG USD 1,94 1,75
Air Liquide S.A. FR0000120073 AI EUR 158,06 91,88

Parhaat vety- ja polttokenno-osakkeet

Sijoittajat voivat harkita sijoittamista esimerkiksi seuraaviin osakkeisiin hyötyäkseen vety- ja polttokennoteollisuuden mahdollisuuksista.

Ballard Power: Vetyalan edelläkävijä

Maailmanlaajuinen markkinajohtaja ja vetyalan edelläkävijä Ballard Power Systems (ISIN: CA0585861085 – kaupankäyntitunnus: BLDP – valuutta: USD), valmistaa tällä hetkellä polttokennoja pääasiassa raskaisiin tavarankuljetusajoneuvoihin, linja-autoihin, juniin, trukkeihin ja laivoihin. 45 vuotta sitten perustettu kanadalaisyritys on myös aktiivinen autoteollisuudessa. Esimerkiksi Volkswagenin tytäryhtiö Audi kehittää yhdessä Ballardin kanssa h-tronia, konseptiautoa, joka toimii pelkästään vedyllä ja jonka tankkaus kestää vain neljä minuuttia.

Liikevaihdon odotetaan kasvavan voimakkaammin vuodesta 2025 alkaen

Viime vuosina liikevaihto on jatkuvasti jäänyt alle kasvuodotusten, ja se on laskenut keskimäärin 3 % kolmen viime vuoden aikana. Vuonna 2023 liikevaihto oli 102,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä kompensoi merkittävästi edellisvuoden 20 prosentin liikevaihdon laskua. Osakekohtainen tappio kasvoi hieman edellisvuoden -0,58 dollarista -0,59 dollariin. Useiden pääomankorotusten ansiosta käteisvarat olivat syyskuun 2023 lopussa mukavat 680 miljoonaa dollaria, ja velka pysyi verrattain alhaisena, ollen vain 99 miljoonaa dollaria.

Vuonna 2024 analyytikot ennustavat liikevaihdon kasvavan 1 % ja nousevan 104 miljoonaan dollariin, samalla kun osakekohtaisen tappion odotetaan laskevan hieman edellisvuodesta, ollen -0,50 dollaria. Tilikaudella 2025 liikevaihdon ennakoidaan hyppäävän 31 % 136 miljoonaan dollariin, vaikka tuloksen odotetaan silti jäävän miinukselle -0,47 dollariin. Markkina-asiantuntijat ennustavat huomattavasti suurempia kasvulukuja tuleville vuosille.

Ballard Powerin osake sopii vain spekulatiivisille sijoittajille

Kasvunäkymien parantuessa useita vuosia kestäneen heikon vaiheen jälkeen osake ei enää ole kuplavaiheessa, erityisesti jyrkkien 95 prosentin kurssitappioiden jälkeen. Sijoittajien on myös syytä muistaa, että myyntikehitys on viime vuosina tuottanut pettymyksiä, ja analyytikkojen ennusteita on toistuvasti tarkistettu alaspäin. Ballard Powerin on vielä todistettava, että vuosikymmenten kehitystyö polttokennoteknologian parissa voidaan kaupallistaa laajemmassa mittakaavassa.

Ballard Powerin osakekurssi
Ballard Powerin osakekurssi viiden vuoden ajalta. Lähde: LYNX+. Tallennettu: 1.11.2024.

Ballard Powerin osakkeen nykyisellä 1,72 dollarin hintatasolla (2.10.2024) velaton polttokennopioneeri on markkina-arvoltaan vain 0,5 miljardia dollaria, mikä on täysin käteisellä katettu velat pois lukien. Koska liikevoitto on kuitenkin edelleen kaukana, osake sopii tällä hetkellä vain spekulatiivisille sijoittajille.

Nel ASA:n osake: Vedyn tuotanto- ja tankkausinfrastruktuuri

Polttokennoteknologiaa edistetään voimakkaasti myös Skandinaviassa. Norjassa vedyllä on yhä kasvava merkitys merenkulun käyttövoimana. Siellä merkittävä toimija vetyalalla on Nel ASA (ISIN: NO0010081235 – kaupankäyntitunnus: NEL – valuutta: NOK), joka on valmistanut elektrolyysereitä veden jakamiseksi vedyksi ja hapeksi lähes 100 vuoden ajan. Yrityksellä on tuotantolaitoksia Norjassa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa, ja sen asiakkaita ovat muun muassa huoltoasemaketjut, kuljetus- ja logistiikkayhtiöt sekä öljy-yhtiöt. Yli 3 500 toimitetun järjestelmän myötä Nel ASA on maailman suurin elektrolyysin valmistaja. Kesäkuussa 2024 yritys irrotti tankkausdivisionsa, joka listautui Oslon pörssiin itsenäisenä yrityksenä nimellä Cavendish Hydrogen ja jonka osakkeet jaettiin Nel ASA:n osakkeenomistajille osinkona. Cavendish on johtava vetytankkausasemien valmistaja, jolla on maailmanlaajuisesti asennettuna yli 140 vetytankkausasemajärjestelmää ja 300 moduulin vuosittainen kapasiteetti.

Nel ASA:n osakkeet kärsivät teknisistä ongelmista

Nel ASA on edelleen suhteellisen pieni yritys, jonka liikevaihto oli vain noin 1,68 miljardia Norjan kruunua (noin 142,7 miljoonaa euroa) vuonna 2023. Osakekohtainen tappio oli -0,52 kruunua (noin -0,044 euroa). Analyytikoiden odotusten mukaan vuoden 2024 liikevaihto pysyy samana, mutta tuloksen ennakoidaan paranevan merkittävästi -0,19 kruunuun (noin -0,016 euroa). Vuonna 2025 odotetaan -0,17 kruunun (noin -0,014 euroa) tappiota, vaikka liikevaihto kasvaisi lähes 2,2 miljardiin kruunuun (noin 186 miljoonaa euroa). Nel ASA:n kannattavuusrajan saavuttaminen on todennäköisesti vielä muutaman vuoden päässä.

Nel ASA:n osakekurssi
Nel ASA:n osakekurssi viiden vuoden ajalta. Lähde: LYNX+. Tallennettu: 1.11.2024.

Yrityksen on tarkoitus jatkaa menestyksekästä kehitystään ainutlaatuisen markkina-asemansa ansiosta, mutta matka suuryrityksen asemaan on vielä pitkä. Nel ASA:n osake, joka on useimpien vetyosakkeiden tavoin ensin noussut ja sitten romahtanut viime vuosina, saattaa nyt olla muodostamassa teknistä pohjaa. Nykyisellä noin 0,47 euron hintatasolla (2.10.2024) luokittelemme osakkeen kuitenkin hyvin spekulatiiviseksi ja edelleen kunnianhimoisesti arvostetuksi.

PowerCell-Sweden: Polttokennot päästöttömiin laivoihin ja ajoneuvoihin 

PowerCell Sweden (ISIN: SE0006425815 – kaupankäyntitunnus: PCELL – valuutta: SEK), joka perustettiin vuonna 2008, sijaitsee Ruotsissa. Yritys, joka syntyi Volvo-konsernin spin-offina, toimittaa polttokennojärjestelmiä asiakkaille televiestinnän, merenkulun, auto- ja energiahuollon aloilla. Yritys tekee tiivistä yhteistyötä saksalaisen Bosch-konsernin kanssa ja kehittää vetykäyttöisiä ajoneuvoja yhdessä Nel ASA:n kanssa, tavoitteenaan päästöttömät rahti- ja matkustajalaivat. Tämä on järkevää myös ekologisesta näkökulmasta, sillä merenkulku tuottaa suurimmat hiilidioksidipäästöt matkustajaa ja kilometriä kohti.

Liikevaihdon kasvu Boschin ansiosta

PowerCellin liikevaihto on edelleen erittäin alhainen. Useimpien kilpailijoidensa tapaan yritys on kasvussa, mutta silti tappiolla. Vuonna 2023 liikevaihdon ilmoitettiin kasvaneen 27 % 310 miljoonaan Ruotsin kruunuun (noin 27,3 miljoonaa euroa) useiden suurten, mukaan lukien Boschilta saatujen tilausten, ansiosta. Osakekohtainen tulos pysyi kuitenkin negatiivisena ja oli -1,21 kruunua (0,107 euroa), mikä oli hieman heikompi kuin edellisvuonna (-1,12 kruunua). Vuodelle 2024 markkina-asiantuntijat ennustavat liikevaihdon kasvavan 8 % ja nousevan 336 miljoonaan kruunuun (noin 29,6 miljoonaa euroa), mutta osakekohtaisen tuloksen odotetaan edelleen olevan negatiivinen, -1,56 kruunua (noin -0,14 euroa). Tulevalle tilikaudelle 2025 analyytikoiden konsensus ennustaa 430 miljoonan kruunun (noin 37,9 miljoonaa euroa) liikevaihtoa ja -0,70 kruunun (-0,06 euroa) tappiota. Ennusteita on kuitenkin toistuvasti laskettu viime vuosina.

PowerCell Swedenin osake ei ole edullisesti arvostettu hinnanlaskusta huolimatta

PowerCell Swedenin markkina-arvo on 125 miljoonaa euroa, mikä on vain murto-osa vuoden 2021 miljardin euron arvostuksesta. Liikevaihdolla mitattuna yritys on esittelemistämme yhtiöistä pienin ja spekulatiivisin.

PowerCell Swedenin osakekurssi
PowerCell Swedenin osakekurssi viiden vuoden ajalta. Lähde: LYNX+. Tallennettu: 1.11.2024.

PowerCell Swedenin osakkeen nykyinen hinta on 2,39 euroa (2.10.2024), mikä on huomattavasti alle vuoden 2021 alussa saavutetun noin 45 euron huipputason. Emme kuitenkaan pidä nykyhintoja edullisina. Kaavion perusteella ruotsalaisosake ei myöskään vaikuta olevan hyvässä kunnossa. Näistä syistä emme näe vielä mahdollisuutta uuteen sijoitukseen.

Parhaat vety- ja polttokenno-osakkeet: Lista suorituskyvyn perusteella

Loading ...
Yrityksen nimi Viimeisin hinta 52 viikon alin 52 viikon ylin YTD 6 kk 1 v 5 v
Hexagon Composites ASA 3,76 1,38 4,15 46,19 % 74,07 % 67,41 % 49,95 %
FuelCell Energy Inc 0,23 0,23 1,67 -85,01 % -68,98 % -79,79 % -67,83 %
PowerCell Sweden AB 3,17 1,86 4,59 -24,88 % 24,51 % -22,46 % -77,74 %
Nel Asa 0,27 0,28 0,75 -52,15 % -41,90 % -59,19 % -62,07 %
Ballard Power Systems Inc. 1,28 1,23 4,02 -65,45 % -58,31 % -64,64 % -81,09 %
Cummins Inc. 358,35 220,02 370,21 49,58 % 25,49 % 59,86 % 98,40 %
Plug Power Inc. 1,94 1,60 5,14 -56,94 % -40,31 % -49,87 % -44,25 %
Air Liquide S.A. 158,06 150,67 179,84 -1,55 % -6,45 % 2,03 % 58,06 %

Vetyosakkeet: Paluu todellisuuteen 

Polttokennot ovat ehdottomasti tulevaisuuden teknologiaa. Listattujen yritysten vähäisen määrän vuoksi sijoittajilla, jotka haluavat investoida erityisesti vetyosakkeisiin, on vain rajallisesti vaihtoehtoja. Vuosina 2020 ja 2021 moni sijoittaja halusi päästä osaksi tätä kehitystä, mikä lisäsi kysyntää harvoille (puhtaille) polttokenno-osakkeille kohtuuttoman paljon ja nosti hinnat huikeisiin korkeuksiin. Useimmat näistä yrityksistä olivat kuitenkin vielä hyvin pieniä, eivätkä ne kasvaneet erityisen nopeasti; niiden liikevaihto oli vain kaksinumeroisia miljoonia, ja ne olivat tappiollisia. Silti niille virtasi runsaasti pääomaa, ja niiden markkina-arvot nousivat miljardien tasolle.

Helmikuuhun 2021 mennessä oli muodostunut vaarallinen kupla, joka on alkanut purkautua tasaisesti sen jälkeen. Tämä on johtanut siihen, että vetyosakkeet ovat palanneet pilvistä maan pinnalle rajujen laskujen myötä.

On vielä liian aikaista antaa ostosuosituksia

Myönteistä on, että liian korkeat arvostukset ovat osittain laskeneet, ja yrityksillä on edelleen mahdollisuus investoida voimakkaasti toteutettujen pääomankorotusten ansiosta. Vaikka jotkut arvostukset ovat edelleen melko kunnianhimoisia vakavista takaiskuista huolimatta, syksyllä 2024 varovainen optimismi vaikuttaa perustellulta. Monien sijoittajien unelmien murskauduttua voi hyvinkin tapahtua comeback. Useat alan osakkeet, kuten Ballard Power, Nel ASA ja PowerCell Sweden, näyttävät olevan teknisessä pohjakosketusvaiheessa.

Mahdollisten ostosuositusten antaminen on kuitenkin vielä liian aikaista. Rohkeiden sijoittajien kannattaa odottaa ja seurata, vakiintuvatko uudet noususuuntaukset näissä osakkeissa, ja sen jälkeen he voivat spekuloida hyvin pienillä positioilla. Ballard Powerin vahva tase on ehdottomasti myönteinen merkki, mutta sen merkitys korostuu vasta, kun yrityksen tulokset paranevat.

Vetyosakkeet: Usein kysytyt kysymykset

FAQ

Vety (kemiallinen alkuaine “H”) on maailmankaikkeuden pienin ja yleisin alkuaine. Maapallolla vetyä esiintyy lähes ainoastaan sidottuna, pääasiassa vedessä (H2O). Vetyä on kuitenkin myös esimerkiksi raakaöljyssä, maakaasussa ja metaanissa sekä yli puolessa mineraaleista.
Tähän mennessä vetyä on saatu pääasiassa maakaasusta höyryreformoinnilla. Toiseksi yleisimmässä prosessissa, elektrolyysissä, vesi jaetaan hapeksi ja vedyksi sähkön avulla.

Vetyalan johtavia yrityksiä ovat Ballard Power, Nel Asa ja Powercell Sweden, jotka esitellään tarkemmin tässä artikkelissa. Näiden lisäksi alan huomattavia yrityksiä ovat yhdysvaltalainen Plug Power ja saksalainen Linde Group.

Vetyosakkeet nousevat, kun monet sijoittajat ostavat vetyosakkeita. Näin on yleensä silloin, kun vety-yhtiöiden tunnusluvut paranevat ja kasvunäkymät arvioidaan myönteisiksi. Myös yleinen osakemarkkinatilanne vaikuttaa vetyosakkeiden kehitykseen.

Vetyosakkeet ovat järkeviä sijoituskohteita, jos niiden avainluvut ja kasvunäkymät ovat kunnossa.

Vetyosakkeiden viime vuosien spekulatiivisten ylilyöntien jälkeen sijoittajien olisi kiinnitettävä enemmän huomiota arvostustasoihin ja tunnuslukuihin, kuten P/E- lukuihin. Vetyyn perustuvat polttokennot eivät ole merkittävästi yleistymässä ainakaan vielä hetkeen, joten sijoituksien olisi myös hyvä olla pitkäaikaisia.

Sininen vety on vetyä, joka tuotetaan maakaasusta höyryreformoinnilla, mutta jossa syntyvä hiilidioksidi varastoidaan. Niin sanotun CCS-teknologian (CCS = Carbon Capture & Storage) avulla hiilidioksidia voidaan varastoida maan alle, jolloin ilmakehään vapautuu vähemmän hiilidioksidia.

Polttokennot voivat toimia eri polttoaineilla, mutta artikkelissa keskitytään vedyllä toimiviin polttokennoihin. Polttokennossa kaasumainen vety synnyttää vettä ja lämpöä sen reagoidessa hapen kanssa.

Polttokennojen käyttö ajoneuvoissa on todennäköisesti tulevaisuudessa yleisin käyttökohde, mutta teknologiaa voidaan hyödyntää myös monilla muilla aloilla. Kaikenlaisen maalla, vedessä ja ilmassa liikkumisen lisäksi voimalaitokset voivat käyttää teknologiaa sähkön ja lämmön tuottamiseen tai vetyyn varastoidun ylijäämäenergian muuntamiseen pyynnöstä takaisin sähköksi.

Vetyä pidetään kiinnostavana vaihtoehtona energian tuotantoon, sillä esimerkiksi ajoneuvoille sen käyttö mahdollistaa lyhyet tankkausajat, pitkät toimintasäteet ja pienemmät akut. Vedyn energiatiheys on myös hyvin korkea, ja tulevaisuudessa sitä voidaan mahdollisesti tuottaa uusiutuvilla energialähteillä.

Haluaisitko sijoittaa vety- ja polttokenno-osakkeisiin LYNXin kautta?

LYNXin kautta voit käydä kauppaa lähes kaikkien maailman pörssiyhtiöiden osakkeilla. Näin voit hyötyä suurista kaupankäyntivolyymeista ja pienemmistä osto- ja myyntihintojen välisistä erotuksista. LYNXin kautta voit päiväkauppiaana tai sijoittajana hyödyntää erinomaista sijoitustuotevalikoimaa, sillä voit käydä kauppaa osakkeilla, ETF-rahastoilla, futuureilla, optioilla ja monilla muilla sijoitustuotteilla edullisesti. Vertaile välityspalkkioitamme kilpailijoihin ja käy tulevaisuudessa kauppaa ammattimaisen kaupankäyntialustan kautta.

Lähteet:
Markets and Markets: Fuel Cell Market (13.09.2024); https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/fuel-cell-market-348.html 
Grandview Research: Fuel Cell Vehicle Market Report – Size, Share & Trends (13.09.2024); https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/fuel-cell-vehicle-market Yahoo Finance: Analyytikko arviot (13.09.2024); https://finance.yahoo.com/ 
Ballard Power Systems IR (13.09.2024); https://www.ballard.com/investors