Tässä artikkelissa tarkastelemme autoteollisuutta ja katsomme, mitkä autoalan osakkeet voisivat tarjota tuottoisia sijoitusmahdollisuuksia vuonna 2024. Tästä artikkelista löydät myös kymmenen parasta autoalan osaketta. Kolme näistä osakkeista esitellään tarkemmin.
Etsitkö välittäjää, jonka avulla voit käydä kauppaa lukemattomilla osakkeilla maailmanlaajuisesti – mukaan lukien parhailla autoalan osakkeilla? Klikkaa tästä ja tutustu LYNXiin.
Tulevaisuus kuuluu sähkömoottorille
Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö klassinen polttomoottori olisi väistymässä, sillä vaihtoehtoiset voimansiirtojärjestelmät ovat yleistymässä. Yksi asia näyttää varmalta: tulevaisuudessa autoja käytetään todennäköisesti pääasiassa sähkömoottoreilla. Klassisten akkukäyttöisten ajoneuvojen lisäksi sähkömoottoreita tullaan käyttämään myös polttokennoajoneuvoissa, jotka muuttavat vedystä tuotetun sähkön liike-energiaksi. Jos Volkswagen saa tahtonsa läpi, akkukäyttöiset ajoneuvot, jotka voivat jo nyt kilpailla kustannuksiltaan bensiiniautojen kanssa, hallitsevat liikennettä tulevaisuudessa. Muut autonvalmistajat, kuten Mercedes, investoivat puolestaan edelleen suuria summia polttokennoajoneuvojen kehittämiseen. Vaikka ne lupaavat pitkän toimintasäteen, ne eivät ole kovin tehokkaita. Tästä syystä vetyajoneuvoja käytetään aluksi todennäköisesti lähinnä kuorma-autoissa ja muissa raskaissa hyötyajoneuvoissa ja vähemmän henkilöautoissa.
Mitä auto-osakkeita kannattaa ostaa?
Maailmanlaajuisesti on lukuisia listattuja autonvalmistajia ja -toimittajia. Seuraavassa taulukossa on luettelo kymmenestä mielenkiintoisesta autoalan osakkeesta vuodelle 2024. Kolme kiinnostavinta näistä osakkeista esitellään tarkemmin alla.
Yrityksen nimi | Koodi | ISIN | Valuutta | Viimeisin hinta | Markkina-arvo |
---|---|---|---|---|---|
NIO Inc | NIO | US62914V1061 | USD | 4,65 | 7,27 |
Ferrari NV | RACE | NL0011585146 | USD | 427,16 | 79,12 |
BYD | BY6 | CNE100000296 | EUR | 32,19 | 35,52 |
Tesla Motors Inc | TSLA | US88160R1014 | USD | 342,03 | 1.110,68 |
Volkswagen AG Vz. | VOW3 | DE0007664039 | EUR | 82,10 | 17,11 |
General Motors Company | GM | US37045V1008 | USD | 54,87 | 60,60 |
Stellantis NV | STLA | NL00150001Q9 | EUR | 12,20 | 37,27 |
Ford Motor Co. | F | US3453708600 | USD | 10,73 | 43,13 |
Mercedes-Benz Group AG | MBG | DE0007100000 | EUR | 52,28 | 56,64 |
Bayerische Motoren Werke AG | BMW | DE0005190003 | EUR | 68,54 | 40,13 |
Parhaat auto-osakkeet
Sijoittajat voivat harkita seuraaviin auto-osakkeisiin sijoittamista hyötyäkseen autonvalmistajien menestyksestä:
Ford: Sijoita sähköiseen liikkuvuuteen
Tunnettu yhdysvaltalainen automerkki Ford (ISIN: US3453708600 – Kaupankäyntitunnus: F – Valuutta: USD) on myynnillä mitattuna maailman kuudenneksi suurin autonvalmistaja Toyotan, Volkswagenin, General Motorsin, Hyundain ja Stellantisen jälkeen. Ford Motor Companyn juuret juontavat Henry Fordiin, joka keksi T-automallin (Tin Lizzy) 1900-luvun alussa ja edisti siten merkittävästi teollistumista. Nykyään Ford valmistaa hyötyajoneuvoja ja kuorma-autoja sekä luksusautoja. Kuten useimmilla suurilla autonvalmistajilla, myös rahoituspalvelut ovat osa sen tuotevalikoimaa. Ford on mukana autonomisten ajojärjestelmien (Argo AI) ja mikroliikkumisen (Spin) aloilla omistusosuuksien kautta. Suuret toiveet – kuten muillakin valmistajilla – kohdistuvat kuitenkin sähköiseen liikkuvuuteen. Jotta noin 40–50 prosenttia malleista voitaisiin muuttaa akkukäyttöisiksi vuoteen 2030 mennessä, Ford investoi 30 miljardia dollaria muun muassa uusiin sähköautojen ja akkujen tuotantolaitoksiin. Ford Mustang Mach-E:n ja E-Transit-pakettiauton jälkeen markkinoille tuotiin vuonna 2022 myös F-150 Lightning -lava-auto, jota on toimitettu jo yli 30 000 kappaletta. Kaiken kaikkiaan Fordin sähköautojen myynti kaksinkertaistui 61 575 kappaleeseen vuonna 2022. Luvun odotetaan nousevan kuusinumeroiseksi vuonna 2023, vaikka lakot ajoittain pysäyttivät tuotannon ja johtivat ennusteiden laskemiseen.
Fordin osakkeet ovat jälleen houkuttelevasti arvostettuja kurssin puolittumisen jälkeen
Vuonna 2022 yhtiön oikaistu osakekohtainen tulos oli 1,88 dollaria (+18 %) 149 miljardin dollarin liikevaihdolla (+9 %). Vuodelle 2023 analyytikot odottavat liikevaihdon kasvavan 162,5 miljardiin dollariin (+9 %) ja tuloksen laskevan 1,86 dollariin (-1 %). Vuonna 2024 liikevaihdon odotetaan kasvavan vain hieman, noin 171,1 miljardiin dollariin (+5 %), kun taas osakekohtaisen tuloksen odotetaan laskevan 1,75 dollariin (-6 %).
Fordin osakkeet olivat korkeimmillaan 25,87 dollarissa vuoden 2022 alussa. Sen jälkeen kurssi lähti yhdessä koko markkinan kanssa syöksykierteeseen. Nykyinen noin 12,68 dollarin hintataso merkitsee yli puolittumista, mutta Ford-konsernilla on sähköisen hyökkäyksensä ansiosta vahvat edellytykset kasvaa kannattavasti tulevina vuosina. Lisäksi massiiviset investoinnit autonomiseen ajamiseen kantavat todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin hedelmää. Tästä syystä Fordin osake voisi olla houkutteleva pitkän aikavälin sijoituskohde autoalalla nykyisellä 10-12 dollarin hintatasolla.
Mercedes-Benz: puhtaasti sähköautojen valmistaja seitsemässä vuodessa?
Stuttgartissa sijaitseva Mercedes-Benz-konserni (entinen Daimler AG) (ISIN: DE0007100000 – Kaupankäyntitunnus: MBG – Valuutta: EUR) on yksi maailman johtavista henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen valmistajista. Pitkään toiminut sveitsiläinen yritys tarjoaa myös autoihin liittyviä liikkuvuus- ja rahoituspalveluja. Konsernin tunnetuin tuotemerkki Mercedes-Benz edustaa premium-segmenttiä laadukkailla luksusautoilla ja limusiineilla. Myös AMG, Smart ja Maybach kuuluvat konsernin merkkivalikoimaan. Kuorma-auto- ja linja-autodivisioona irrotettiin vuoden 2021 lopussa uuden Daimler Truck Holdingin (ISIN: DE000DTR0CK8 – Kaupankäyntitunnus: DTG – Valuutta: EUR) alle ja listattiin itsenäisenä yhtiönä Frankfurtin pörssiin.
Fordin tavoitteena on sähköistää noin 40–50 prosenttia mallivalikoimastaan vuoteen 2030 mennessä, mutta Mercedes-Benz haluaa olla täysin sähköinen tähän mennessä – ainakin siellä, missä markkinaolosuhteet sen sallivat. Tämän kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi sähköiseen liikkuvuuteen investoidaan vuosina 2022–2030 yhteensä jopa 40 miljardia euroa. Jos asiat sujuvat johdon suunnitelmien mukaisesti, sähköisten mallien osuus konsernin myynnistä pitäisi olla jo 50 prosenttia vuoteen 2026 mennessä. Tämä tavoite oli kuitenkin alun perin asetettu vuodelle 2025.
Suotuisasti arvostettu osake korkealla osinkotuotolla
Vuonna 2022 yhtiö raportoi noin 140,2 miljardin euron oikaistun liikevaihdon (+12 %) ja 13,55 euron osakekohtaisen tuloksen, mikä merkitsee 36 prosentin kasvua edellisvuoden oikaistuun tulokseen verrattuna. Vuonna 2023 analyytikot odottavat noin 12,89 euron osakekohtaista tulosta (-5 %) 152,4 miljardin euron liikevaihdolla (+9 %). Vuonna 2024 markkinoiden konsensus on 154,7 miljardin euron liikevaihto (+2 %) ja 11,85 euron osakekohtainen tulos (-8 %). Vuonna 2023 jaettiin ennätysmäinen 5,20 euron osinko ja vuonna 2024 osingonjaon odotetaan pysyvän vähintään vakaana. Osakkeen nykyisellä 59 euron hintatasolla tämä vastaisi vahvaa 8,8 prosentin osinkotuottoa.
Mercedes-Benzin osake kävi vuoden 2022 alussa korkeimmillaan noin 78 eurossa ennen kuin kurssi alkoi vakiintua. Tämä oli kuitenkin paljon maltillisempaa kuin monilla muilla osakkeilla. Tämä johtuu myös siitä, että konserni on nyt ohituskaistalla, kun on kyse sähköautoilusta. Kun otetaan huomioon, että konserni voi olla muutaman vuoden kuluttua puhtaasti sähköautojen valmistaja, osake on arvostettu erittäin edullisesti noin 4,6:n P/E-luvulla. On mahdollista, että markkinaosapuolet odottavat vielä, miten voittomarginaalit kehittyvät konsernin uudelleenjärjestelyn aikana. Pitkän aikavälin sijoittajat voivat pitää tämänhetkistä osakekurssia hyvänä ostomahdollisuutena.
Ferrari: Tunnettu italialainen luksusautomerkki
Ferrari (ISIN: NL0011585146 – Kaupankäyntitunnus: RACE – Valuutta: USD) on tunnettu italialainen urheiluautojen valmistaja, jonka virallinen pääkonttori sijaitsee Amsterdamissa. Ferrari-merkin suuritehoisissa luksusajoneuvoissa on yleensä tyypillinen punainen maalipinta, ja ne maksavat yleensä 200 000 eurosta ylöspäin. Yritys myy tällä hetkellä noin 10 000 ajoneuvoa vuodessa, jotka kaikki valmistetaan Maranellossa Italiassa ja myydään varakkaille asiakkaille maailmanlaajuisesti. Yritys tunnetaan myös erittäin menestyneestä Formula 1 -tiimistä, Scuderia Ferrarista, jonka riveissä saksalainen kilpaurheilulegenda Michael Schuhmacher voitti viisi peräkkäistä maailmanmestaruutta vuosina 2000–2004. Brand Finance nimesi Ferrari-brändin maailman voimakkaimmaksi brändiksi vuonna 2014. Entinen kilpa-ajaja Enzo Ferrari perusti yhtiön vuonna 1947, ja Fiat Chrysler omisti siitä 90 prosenttia, kunnes se listautui New Yorkin pörssiin vuonna 2015.
Monet Ferrari-fanit rakastavat Ferrarin moottoreiden tyypillistä ääntä, joten sähköistämisen suhteen ei ole suuria paineita asiakkaiden taholta. Sähköautoilun aihe ei kuitenkaan pysähdy legendaarisiin urheiluautomerkkeihin. SF90 Stradale -mallin 986 hv:n hybridimalli on ollut saatavilla jo vuoden 2020 lopusta lähtien, mikä on herättänyt innostusta sekä lehdistön että ostajien keskuudessa.
Ensimmäinen täyssähköinen Ferrari-malli on nyt tarkoitus tuoda markkinoille vuosikymmenen puolivälissä. Vaikka tehokkaista polttomoottoreista ei aiota luopua yhdessä yössä, Lamborghinin ja vastaavien kilpailijoiden jälkeen jääminen ei tietenkään tule kysymykseen.
Osake soveltuu vain spekulatiivisille sijoittajille
Vuonna 2022 Ferrarin myynnit kasvoivat 5,1 miljardiin euroon (+19 %). Konsernin osakekohtainen tulos oli 5,10 euroa (+13 %). Tilikaudelle 2023 analyytikot odottavat vajaan 5,9 miljardin euron liikevaihtoa (+16 %) ja 6,70 euron osakekohtaista tulosta (+31 %). Tulevana vuonna 2024 liikevaihdon odotetaan sitten kasvavan edelleen vajaaseen 6,5 miljardiin euroon (+8 %) ja osakekohtaisen tuloksen odotetaan olevan noin 7,68 euroa osakkeelta (+15 %).
Ferrarin osakkeet, jotka olivat 32 dollarin pohjalukemissa pian listautumisannin jälkeen vuonna 2015, ovat sittemmin nousseet voimakkaasti. Vuonna 2022 tapahtuneen korjausliikkeen jälkeen osake on hetkittäin saavuttanut uudet huippulukemat 393,59 dollarissa. Vaikka Ferrarin myynti ja voitot kasvavat merkittävästi, osake on erittäin kalliisti arvostettu, sillä sen P/E-luku on vuonna 2024 arviolta 44. Koska Ferrari-brändi on yksi maailman vahvimmista luksusbrändeistä ja takaa korkeat voittomarginaalit, arvostus kilpailijoihin nähden on perusteltu. Osake on esitellyistä kolmesta osakkeesta kaikkein spekulatiivisin, ja se soveltuu erittäin korkean arvostuksen ja voimakkaiden kurssinousujen vuoksi vain riskitietoisille sijoittajille.
Parhaiden auto-osakkeiden tuoton vertailu
Yrityksen nimi | Viimeisin hinta | 52 viikon alin | 52 viikon ylin | YTD | 6 kk | 1 v | 5 v |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NIO Inc | 4,65 | 3,61 | 9,57 | -48,73 % | -10,92 % | -38,08 % | 134,85 % |
Ferrari NV | 427,16 | 330,16 | 498,23 | 26,22 % | 2,52 % | 18,30 % | 158,24 % |
BYD | 32,19 | 20,18 | 38,01 | 29,23 % | 21,70 % | 13,25 % | 638,30 % |
Tesla Motors Inc | 342,03 | 138,80 | 358,64 | 37,64 % | 95,50 % | 41,80 % | 1.346,03 % |
Volkswagen AG Vz. | 82,10 | 80,60 | 128,60 | -26,55 % | -31,27 % | -23,14 % | -53,47 % |
General Motors Company | 54,87 | 27,70 | 59,39 | 52,76 % | 21,64 % | 96,67 % | 58,26 % |
Stellantis NV | 12,20 | 11,60 | 27,36 | -42,56 % | -40,85 % | -34,10 % | -9,56 % |
Ford Motor Co. | 10,73 | 9,49 | 14,85 | -11,98 % | -11,69 % | 5,30 % | 23,19 % |
Mercedes-Benz Group AG | 52,28 | 50,80 | 77,44 | -16,43 % | -21,88 % | -10,25 % | 21,82 % |
Bayerische Motoren Werke AG | 68,54 | 65,28 | 115,20 | -32,07 % | -27,81 % | -26,93 % | -7,04 % |
Autoalan ETF-rahastot vaihtoehtona yksittäisille osakkeille
Sijoittajille, jotka haluavat hyötyä autoteollisuuden suurista mullistuksista, on tarjolla myös useita autoalan ETF-rahastoja. Näihin kuuluu 113 miljoonan euron iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts ETF (ISIN: DE000A0Q4R28 – Kaupankäyntitunnus: EXV5 – Valuutta: USD), joka sijoittaa autovalmistajien osakkeisiin, kuten Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, Ferrari ja Stellantis, mutta myös tavarantoimittajien osakkeisiin, kuten Michelin ja Continental. Sen sijaan iShares Electric Vehicles and Driving Technology ETF (ISIN: IE00BGL86Z12 – Kaupankäyntitunnus: IEVD – Valuutta: USD), joka on listattu Yhdysvaltain dollareissa, sijoittaa yksinomaan sähköisen liikkuvuuden osakkeisiin, kuten Teslaan, Garminiin ja Nvidiaan. Tämän ETF-rahaston volyymi on tällä hetkellä noin 734 miljoonaa USD. Lyxor MSCI Future Mobility ETF (ISIN: LU2023679090 – Kaupankäyntitunnus: ELCR – Valuutta: USD), jonka volyymi on tällä hetkellä 285 miljoonaa USD, sijoittaa kaikkiin tulevaisuuden liikkuvuuden osa-alueisiin sähköajoista, autonomisesta ajamisesta ja uusista liikennemalleista energian varastointijärjestelmiin ja raaka-aineisiin.
Löydät tietoa tuotteista täältä:
iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts ETF
iShares Electric Vehicles and Driving Technology ETF
Lyxor MSCI Future Mobility ETF
Automarkkinoiden kortit sekoitetaan uudelleen
Saksassa autoteollisuudessa on meneillään historiansa suurin murros. Vain muutaman vuoden kuluttua viimeiset bensiini- ja dieselajoneuvot todennäköisesti vierivät tuotantolinjoilta. Tämä ei johdu pelkästään ilmastotavoitteiden saavuttamista koskevista poliittisista vaatimuksista vaan myös puhtaasti kustannussyistä. Lähitulevaisuudessa sähköautoja ei enää tarvitse tukea, jotta niiden hankinta ja ylläpito olisi halvempaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen.
Jännittävää on se, että malleja ja tuotemerkkejä, joiden markkinaosuus oli aiemmin käytännössä taattu jokaisen uuden sukupolven myötä, ei enää ole olemassa tässä muodossa. Jokaisen uuden sähkömallin on ensin todistettava ja vakiinnutettava asemansa. Näin ollen markkinaosuuksissa tapahtuu siirtymiä. Uusille kilpailijoille tarjoutuu myös mahdollisuuksia tulla markkinoille. Näitä ovat puhtaasti sähköautoja valmistavat yritykset ja start-up-yritykset, kuten Tesla, Nio, Rivian Li Auto ja XPeng, sekä teknologiayritykset, kuten Google, Baidu ja Apple. Kuitenkin myös vakiintuneilla valmistajilla, jotka ovat panostaneet hyvissä ajoin ja ennen kaikkea riittävästi uusiin liikkuvuussuuntauksiin, on myönteinen tulevaisuus – kuten kolmella esittelemällämme autoalan osakkeella.
Haluatko sijoittaa auto-osakkeisiin?
LYNXin kautta voit käydä kauppaa lukuisilla osakkeilla, suoraan yhtiöiden kotipörsseissä. Näin voit hyötyä suuresta kaupankäyntivolyymista ja pienemmistä osto- ja myyntihintojen välisistä erotuksista. LYNXin kautta voit päiväkauppiaana tai sijoittajana hyödyntää erinomaista sijoitustuotevalikoimaa, sillä voit käydä kauppaa osakkeilla, ETF-rahastoilla, futuureilla, optioilla ja monilla muilla sijoitustuotteilla edullisesti. Vertaile kaupankäyntihintojamme kilpailijoihin ja käy tulevaisuudessa kauppaa ammattimaisen kaupankäyntialustan kautta.